კომპლექსური დავალებები/კურიკულუმი




კომპექსური დავალება-იგავის შექმნა



კურიკულუმი/ კომპლექსური სამუშაო







მე–9 კლ.

საგანი  - ქართული ენა და ლიტერატურა

საკითხი - წარმოსახვითი ინტერვიუს დაწერა გადასახლებულ დიმიტრი ყიფიანთან ა.წერეთლის,,განთიადზე“ დაყრდნობით.

სამიზნე ცნება:

ჟანრი

კომპოზიცია

კონტექსტი

სტრატეგიები

 

შედეგი: 3, 6, 8, 9, 11, 12

1, 2, 6, 8, 10, 11, 12

4, 6, 11, 12

11, 12

დავალების პირობა

მოირგეთ ჟურნალისტის როლი და ჩამოართვით გადასახლებულ დიმიტრი ყიფიანს ინტერვიუ-დაუსვით 5-7 კითხვა და დაწერეთ სავარაუდო პასუხებიც.გაითვალისწინეთ, კითხვები უნდა ეყრდნობოდეს ტექსტში არაპირდაპირ მოცემულ ინფორმაციას,ასევე ავლენდეს ცოდნას რესპონდენტის ბიოგრაფიისას,ხოლო პასუხები უნდა ასახავდეს გმირის  თქვენეულ გაგებას.

წერისას დაიცავით სალიტერატურო ენის ნორმები,პუნქტუაციის წესები.

 

ნაშრომში:

ü   გაითვალისწინეთ ინტერვიუს ჟანრობრივი მახასიათებლები;

ü   წარმოაჩინეთ ეპოქის კონტექსტი, პერსონაჟის როლი და დამსახურება;

ü   გამოკვეთეთ დიმიტრი ყიფიანის დამოკიდებულება მონატრებული სამშობლოსადმი, მისი ფიქრები, განცდები, ფასეულობები;

ü  ასახეთ  ავტორის მთავარი სათქმელი.

 

 

ნაშრომის წარდგენისას ისაუბრეთ:

·         რატომ ფიქრობთ,რომ თქვენ მიერ შესრულებული ნაშრომი ინტერვიუა(ჟანრი);

·         რა მინიშნებებს დაეყრდენით, რამდენად შეძელით პერსონაჟის ხედვის კუთხიდან მოვლენების გაანალიზება,  როგორ წარმოჩნდა ეპოქის კონტექსტი თქვენს ნაშრომში (კომპოზიცია, კონტექსტი);

Ø  რა ხერხები დაგეხმარათ დავალების შესრულებაში?(სტრატეგიები)

რესურსები:

 

 

 

 

 

 

 

საგანი  - ქართული ენა და ლიტერატურა

საკითხი -

მოთხრობის დაწერა მთხრობლის შეცვლით გ. შატბერაშვილის მოთხრობის ,,საუკუნო საგზალი“ მიხედვით.

სამიზნე ცნება:

ჟანრი

კომპოზიცია

 სტრატეგიები

 

შედეგი:

 3, 6, 8, 9, 11, 12)

1, 2, 6, 8, 10, 11, 12

11, 12

დავალების პირობა

 

 მოირგეთ გიგა ყიფშიძის როლი და, გ.შატბერაშვილის მოთხრობაში „საუკუნო საგზალი“ არსებული მინიშნებების გათვალისწინებით, გადმოეცით ნაწარმოებში მოთხრობილი ამბავი მისი ხედვის პერსპექტივიდან ისე,რომ ასახავდეს პერსონაჟის თქვენეულ გაგებას.

წერისას დაიცავით სალიტერატურო ენის ნორმები,პუნქტუაციის წესები.

 

ნაშრომში:

ü  მოვლენები წარმოაჩინეთ შერჩეული პერსონაჟის ხედვის პერსპექტივიდან;

ü  გამოკვეთეთ პერსონაჟის შინაგანი სამყარო-ემოციები,ფიქრები,სურვილები,ღირებულებები, ურთიერთობები  სხვა პერსონაჟებთან;

ü  გადმოეცით, როგორ მიემართება ეს პერსონაჟი მწერლის მთავარ სათქმელს;

ü  დაიცავით მოთხრობის ჟანრობრივი მახასიათებლები: დასაწყისი, შუა ნაწილი, დასარული.

 

ნაშრომის წარდგენისას ისაუბრეთ:

·         .რატომ ფიქრობთ,რომ თქვენ მიერ შესრულებული ნაშრომი მოთხრობაა(ჟანრი);

·         .რა და როგორ შეიცვალა ნაწარმოებში მთხრობლის შეცვლით,რა დარჩა იგივე და რატომ(კომპოზიცია);

·         რა ხერხები/სტრატეგიები გამოიყენეთ ნაშრომზე მუშაობისას.(სტრატეგიები).

რესურსები:

 

 

 

საგანი  - ქართული ენა და ლიტერატურა

საკითხი - ანალიტიკური თხზულების დაწერა ნ.ბარათაშვილის,,ბედი ქართლისას“კონკრეტული ეპიზოდის მიხედვით.

სამიზნე ცნება:

კომპოზიცია

კონტექსტი

სტრატეგიები

 

შედეგი:

1, 2, 6, 8, 10, 11, 12

4, 6, 11, 12

11, 12

დავალების პირობა

 

 დაწერეთ ანალიტიკური თხზულება ნ. ბარათაშვილის პოემის „ბედი ქართლისა“  მოცემული ეპიზოდის (მეფისა და სოლომონის დიალოგი) მიხედვით. წარმოაჩინეთ ქვეყნისთვის უმნიშვნელოვანესი არჩევანის წინაშე მდგარი ორი პერსონაჟის განსხვავებული თვალსაზრისი.

წერისას დაიცავით სალიტერატურო ენის ნორმები,პუნქტუაციის წესები.

 

ნაშრომში:

ü  წარმოაჩინეთ ნაწარმოებში აღწერილი ეპოქის მახასიათებლები;

ü  გამოკვეთეთ ორივე პერსონაჟის არგუმენტები წამოჭრილი საკითხის შესახებ და შეაფასეთ მათი წონა ერთმანეთთან მიმართებით;

ü  წარმოაჩინეთ პერსონაჟებისა და პოეტის მთავარი სათქმელის ურთიერთმიმართება.

ü  გამოკვეთეთ საკუთარი დამოკიდებულება პრობლემისადმი, თქვენი მოსაზრებები გაამყარეთ არგუმენტებითა და მაგალითებით;

ü  დაიცავით სამნაწილიანი სტრუქტურა: შესავალი, ძირითადი ნაწილი, დასკვნა.

 

ნაშრომის წარდგენისას ისაუბრეთ:

·            რატომ ფიქრობთ,რომ თქვენ მიერ შესრულებული ნაშრომი ანალიტიკური თხზულებაა(კომპოზიცია);

·         როგორ დაგეხმარათ ეპოქის კონტექსტის ცოდნა ტექსტში წამოჭრილი პრობლემის გაანალიზებაში (კონტექსტი, კომპოზიცია);

·         რამდენად გამოკვეთეთ საკუთარი დამოკიდებულება ავტორის სათქმელსა და პერსონაჟებთან დაკავშირებით (კომპოზიცია);

·         რა ხერხები/სტრატეგიები გამოიყენეთ ნაშრომზე მუშაობისას.(სტრატეგიები).

რესურსები:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

თემა: რთული არჩევანის წინაშე

 

(თემატური ბლოკი: -სამყაროს შეცნობა, ახლის ძიება

 

საათების საორიენტაციო რაოდენობა:

 

(შენიშვნა: დრო მიეთითება  მხოლოდ მას მერე, რაც მასწავლებელი დაასრულებს  კლასში მოცემულ თემაზე მუშაობას)

სკოლა: 29-ე საჯარო

 

კლასი: IX

თემატური საკვანძო შეკითხვები:

·         რას ნიშნავს იყო პასუხისმგებელი პირი ქვეყნის ბედის გადაწყვეტისას?

·         როგორ შეუძლიათ ცალკეულ ადამიანებს შეცვალონ საზოგადოების/ქვეყნის ცხოვრება?

თემატური მკვიდრი წარმოდგენები:

·         სამშობლოს ისტორიის ურთულეს პერიოდზე შექმნილი ტექსტები მეხმარება ჩემი ქვეყნის ბედსა და მის წინაშე არსებულ გამოწვევებზე დაფიქრებაში.

·         გამოჩენილ ადამიანთა ისტორიული გადაწყვეტილებებისა და პოზიციების გაცნობა შეიძლება მაგალითად,გაკვეთილად იქცეს მკითხველისთვის.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მაკროცნება/ მაკროცნებასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

კომპლექსური დავალებები

(დასახელება)

სამიზნე ცნებები და ქვეცნებები

საკითხები

საკვანძო შეკითხვები

1.ანალიტიკური თხზულება

კომპოზიცია -თემა, ავტორის სათქმელი, პერსონაჟები, ანალიტიკური ესეს სტრუტურა

კონტექსტი- ტექსტში ასახული ეპოქა

სტრატეგიები- მეტაკოგნიტური სტრატეგიები.

 

ანალიტიკური თხზულების დაწერა ნ.ბარათაშვილის,,ბედი ქართლისას“კონკრეტული ეპიზოდის მიხედვით.

 

როგორ დავწერო,,ბედი ქართლისას“კონკრეტული ეპიზოდის მიხედვით ანალიტიკური თხზულება?

როგორ შევძლებ არგუმენტირებულად საკუთარი დამოკიდებულების გამოხატვას პერსონაჟებისა და ტექსტში წამოჭრილი პრობლემისადმი?

 

 

 

 

 

 

 

 

გრძელვადიანი მიზნები

 

სამიზნე ცნებები და მათთან დაკავშირებული მკვიდრი წარმოდგენები

საკითხი

ანალიტიკური თხზულების დაწერა ნ.ბარათაშვილის,,ბედი ქართლისას“კონკრეტული ეპიზოდის მიხედვით.

 

კომპოზიცია -თემა, ავტორის სათქმელი, პერსონაჟები, ანალიტიკური ესეს სტრუტურა

კონტექსტი- ტექსტში ასახული ეპოქა

სტრატეგიები- მეტაკოგნიტური სტრატეგიები.

 

საკვანძო შეკითხვები

როგორ დავწერო,,ბედი ქართლისას“კონკრეტული ეპიზოდის მიხედვით ანალიტიკური თხზულება?

როგორ შევძლებ არგუმენტირებულად საკუთარი დამოკიდებულების გამოხატვას პერსონაჟებისა და ტექსტში წამოჭრილი პრობლემისადმი?

შუალედური სასწავლო მიზანი

 

 

 

კომპლექსური დავალების პირობა

 

 

 

1) ჟანრი

(შედეგები: საბაზო - 3, 6, 8, 9, 11, 12)

1.                  ერთი ჟანრის ტექსტებს აქვთ საერთო ჟანრობრივი მახასიათებლები (შინაარსობრივი, ენობრივ-სტილური, სტრუქტურულ-ორგანიზაციული), რომლებიც განსხვავდება სხვა ჟანრების მახასიათებლებისგან.

2. ჟანრობრივი მახასიათებლების ცოდნა მნიშვნელოვანია ტექსტის გასააზრებლად, ტექსტების შესადგენად. 

 

 

2) კომპოზიცია/შინაარსობრივი მხარე

(შედეგები საბაზო - 1, 2, 6, 8, 10, 11, 12)

 

1. ტექსტის მთლიანობას განაპირობებს მისი კომპოზიცია/შინაარსობრივი მხარე. კომპოზიციას/შინაარსობრივ მხარეს ქმნის ერთობლიობა:

Ø  ლექსში - თემის, იდეის, მხატვრული საშუალებების, სხვა სტრუქტრულ-ორგანიზაციული ელემენტების - მეტრის, რითმის;

Ø  პოემაში- თემის, იდეის, ფაბულის, სიუჟეტის, მოქმედების დროისა და ადგილის, პერსონაჟთა სახეების, ხედვის კუთხის, ჩანართი ეპიზოდების, მხატვრული საშუალებების, სტრუქტრულ-ორგანიზაციული ელემენტების - მეტრისა და რითმის;

Ø  მხატვრულ პროზაულ ნაწარმოებში - თემის, იდეის, ფაბულის, სიუჟეტის, პერსონაჟთა სახეების, მოქმედების დროისა და ადგილის, ხედვის კუთხის, ჩანართი ეპიზოდების, მხატვრული საშუალებების,  სტრუქტრულ-ორგანიზაციული ელემენტების;

Ø  არამხატვრულ ტექსტებში - იდეების/საკითხების, თემის, ხედვის კუთხის, სტრუქტურულ-ორგანიზაციული ელემენტების; 

 

2. ტექსტის მთლიანობის განმსაზღვრელი შინაარსობრივი, სტრუქტურული და ორგანიზაციული ელემენტების  ცოდნისა და პირადი გამოცდილების საფუძველზე შემიძლია წამოვაყენო ტექსტთან დაკავშირებული იდეები, წარმოვაჩინო ტექსტი ახალი კუთხით/ფორმით.

 

3. ტექსტებს შორის არსებულ მიმართებებზე დაკვირვება მნიშვნელოვანია შესასწავლი ტექსტის მნიშვნელობის, იდეების, თემების, პერსპექტივების უფრო ღრმად/მრავალმხრივად გააზრებისთვის, მისი ახლებურად ინტერპრეტირებისთვის.

 

4. მთლიანობის განმსაზღვრელი  შინაარსობრივი ელემენტების, ასევე სტრუქტურულ-ორგანიზაციული ელემენტების ცოდნა მნიშვნელოვანია  დამეხმარება ტექსტების სიღრმისეულად გასააზრებლად, ეფექტიანი ტექსტების შესადგენად.

 

3) ენობრივ-გამომსახველობითი საშუალებები

(შედეგები: საბაზო - 9, 10,11, 12)

 

1.       მწერლები გვიზიარებენ თავიანთ გრძნობებს,გამოცდილებას, დამოკიდებულებებს, განწყობასა და მოსაზრებებს ოსტატურად შერჩეული ენობრივი საშუალებების - სიტყვების, ფრაზების - გამოყენებით.

2.       მწერლები იყენებენ სხვადასხვა ენობრივ საშუალებას იმისათვის, რომ მოახდინონ შთაბეჭდილება მკითხველზე, დაარწმუნონ მკითხველი.

3.       ენობრივ-გამომსახველობითი საშუალებების ცოდნა მნიშვნელოვანია ტექსტების სიღრმისეულად გასააზრებლად, ნიუანსების აღმოსაჩენად; მიზნის შესაბამისი ტექსტების შესადგენად.

 

 

4) კონტექსტი

(შედეგები: საბაზო - 4, 6, 11, 12)

 

1.       ყველა თხზულებას აქვს თავისი კონტექსტი - ფონი თუ გარემო, რომელშიც შეიქმნა ესა თუ ის ნაწარმოები.

2.       კონტექსტს შეიძლება განსაზღვრავდეს სხვადასხვა ფაქტორი, მაგ.: ავტორის ცხოვრებისეული გამოცდილება, სოციალური წრე,  შეხედულებები; ადგილი, ეპოქა ან კულტურული არეალი, რომელშიც თხზულება შეიქმნა.

3.       კონტექსტის ცოდნა მნიშვნელოვანია ტექსტის მრავალმხრივად გასაგებად, მისი მნიშვნელობის, აქტუალობის გასააზრებლად.

5) გრამატიკა

(შედეგები: საბაზო - 9, 11, 12)

1. მორფოლოგიის ცოდნა მნიშვნელოვანია სიტყვების ფორმებისა და მათი ცვალებადობის გაგებისთვის, სინტაქსის ცოდნა - სიტყვების წინადადებებად შეწყობა-შეკავშირებისთვის.

2. გრამატიკისცოდნისგამოყენებამნიშვნელოვანია ტექსტისუკეთგაგებისთვის, წარმატებული ზეპირი და წერითი მეტყველებისთვის. 

 

6) საკომუნიკაციო სიტუაცია

(შედეგები: საბაზო - 8, 11, 12)

 

1.                                                                                                                                                      საკომუნიკაციო სიტუაცია გულისხმობს სხვადასხვა სიტუაციურ ფაქტორს: კომუნიკაციის მიზანს,  ადგილსა და დროს, თემას, კომუნიკაციის მონაწილეებს (ადრესანტს, ადრესატს). 

2.                                                                                                                                                      სიტუაციური ფაქტორები, კომუნიკაციის ტიპი და არხი ზეგავლენას ახდენენ კომუნიკაციის ფორმასა ან/და შინაარსზე.

3.                                                                                                                                                      სიტუაციური ფაქტორების, კომუნიკაციის ტიპისა და არხის  გათვალისწინება მნიშვნელოვანია წარმატებული და ეფექტიანი კომუნიკაციის დასამყარებლად.

 

7) სტრატეგიები

(შედეგები: საბაზო - 11, 12)

 

1.       მოსმენის, ლაპარაკის, კითხვისა და წერის მიზნის მისაღწევად უნდა შევარჩიო და გამოვიყენო თითოეული მათგანის ცალკეული ეტაპის შესაბამისი ხერხები, ანუ სტრატეგიები.

2.        სწავლის პროცესზე დაკვირვება, გამოყენებული სტრატეგიების გაცნობიერება დამეხმარება სიძნელეების გადალახვასა და წინსვლაში.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპები (რესურსები, აქტივობები):

 

 

I ეტაპი: კომპლექსური დავალების გაცნობა

 

 

II ეტაპი. კომპლექსური დავალების შინაარსი (/განხორციელება)

 

სამიზნე ცოდნის (დეკლარატიული, პროცედურული, პირობისეული) კონსტრუირებაზე  ორიენტირებული შეკითხვები

 

 

 

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების პრეზენტაციის პროცესში მასწავლებლის მიერ დასასმელი შეკითხვების ბანკი (შეირჩევა საჭიროებისამებრ):

 

 

დავალება :ანალიტიკური თხზულება

დაწერეთ ანალიტიკური თხზულება ნ. ბარათაშვილის პოემის „ბედი ქართლისა“  მოცემული ეპიზოდის (მეფისა და სოლომონის დიალოგი) მიხედვით. წარმოაჩინეთ ქვეყნისთვის უმნიშვნელოვანესი არჩევანის წინაშე მდგარი ორი პერსონაჟის განსხვავებული თვალსაზრისი.

წერისას დაიცავით სალიტერატურო ენის ნორმები,პუნქტუაციის წესები.

 

ნაშრომში:

ü  წარმოაჩინეთ ნაწარმოებში აღწერილი ეპოქის მახასიათებლები;

ü  გამოკვეთეთ ორივე პერსონაჟის არგუმენტები წამოჭრილი საკითხის შესახებ და შეაფასეთ მათი წონა ერთმანეთთან მიმართებით;

ü  წარმოაჩინეთ პერსონაჟებისა და პოეტის მთავარი სათქმელის ურთიერთმიმართება.

ü  გამოკვეთეთ საკუთარი დამოკიდებულება პრობლემისადმი, თქვენი მოსაზრებები გაამყარეთ არგუმენტებითა და მაგალითებით;

ü  დაიცავით სამნაწილიანი სტრუქტურა: შესავალი, ძირითადი ნაწილი, დასკვნა.

 

ნაშრომის წარდგენისას ისაუბრეთ:

·            რატომ ფიქრობთ,რომ თქვენ მიერ შესრულებული ნაშრომი ანალიტიკური თხზულებაა(კომპოზიცია);

·         როგორ დაგეხმარათ ეპოქის კონტექსტის ცოდნა ტექსტში წამოჭრილი პრობლემის გაანალიზებაში (კონტექსტი, კომპოზიცია);

·         რამდენად გამოკვეთეთ საკუთარი დამოკიდებულება ავტორის სათქმელსა და პერსონაჟებთან დაკავშირებით (კომპოზიცია);

·         რა ხერხები/სტრატეგიები გამოიყენეთ ნაშრომზე მუშაობისას.(სტრატეგიები).

 

მაკროცნება და მასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

საკითხი

 

ცნებები/ქვეცნებები

 

 

 

 

 

საკვანძო შეკითხვა / შეკითხვები

 

შუალედური სასწავლო მიზანი

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპები (რესურსები, აქტივობები):

 

I ეტაპი: კომპლექსური დავალების გაცნობა

აქტივობა 1. წინარე ცოდნა-გამოცდილების გააქტიურება

 

 

აქტივობა 2. დავალების გაცნობა

 

 

 

II ეტაპი. კომპლექსური დავალების განხორციელება

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების პრეზენტაციის პროცესშიმასწავლებლის მიერ დასმული შეკითხვები:

 

  • ფიქრო,რატ  რომ თქვენ მიერ შექმნილი ტექსტი  ანალიტიკური თხზულებაა?

                                                 

  • აღწერეთ, როგორ წარიმართა დავალებაზე მუშაობის პროცესი, რა ნაბიჯები გადადგი, რა თანამიმდევრობით;
  • რა დაბრკოლებებს წაააწყდით დავალებაზე მუშაობის პროცესში? როგორ გადაჭერით? რატომ ვერ გადაჭერით? როგორ მოიქცევით მომავალში, რომ მსგავსი პრობლემა გადაჭრათ?  რა გაგიძნელდათ, რა გაგიადვილდათ? რატომ?
  • მსგავსი ფორმის, ან შინაარსის დავალება სხვა დროს თუ შეგისრულებიათ? მსგავსი  სტრატეგიები გამოგიყენებიათ?
  • რა ძლიერი და სუსტი მხარეები გაქვთ დავალების კრიტერიუმებთან მიმართებით? რამ  შეგიწყოთ  წინსვლაში ხელი? რამ შეგაფერხათ?
  • თქვენი თანაკლასელის რომელმა ნაშრომა მიიპყრო ყველაზე მეტად თქვენი ყურადღება? რატომ? რით?
  • რას გააკეთებდით განსხვავებულად,  ახლა რომ იწყებდეთ დავალებაზე მუშაობას?
  • როგორ/რა სტრატეგიების გამოყენებით  გააუმჯობესებდით  მიღწევებს/როგორ მიაღწევთ უკეთეს შედეგს?

 

 

 

 

 

 

 

 

მაკროცნება და მასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

 

 

საკითხი

 

 

ცნებები/ქვეცნებები

 

 

 

შუალედური სასწავლო მიზანი

 

 

 

კომპლექსური დავალების პირობა

კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპზები (რესურსები, აქტივობები):

 

I ეტაპი: კომპლექსური დავალების გაცნობა

 

 

II ეტაპი. კომპლექსური დავალების განხორციელება

 

 

კომპლექსური დავალების პრეზენტაციის პროცესშიმასწავლებლის მიერ დასმული შეკითხვები:

 

  • რატომ ფიქრობთ, რომ თქვენ მიერ შექმნილი ტექსტი  მოთხრობაა?
  • აღწერეთ, როგორ წარიმართა დავალებაზე მუშაობის პროცესი, რა ნაბიჯები გადადგი, რა თანამიმდევრობით;
  • რა დაბრკოლებებს წაააწყდით დავალებაზე მუშაობის პროცესში? როგორ გადაჭერით? რატომ ვერ გადაჭერით? როგორ მოიქცევით მომავალში, რომ მსგავსი პრობლემა გადაჭრათ?  რა გაგიძნელდათ, რა გაგიადვილდათ? რატომ?
  • მსგავსი ფორმის, ან შინაარსის დავალება სხვა დროს თუ შეგისრულებიათ? მსგავსი  სტრატეგიები გამოგიყენებიათ?
  • რა ძლიერი და სუსტი მხარეები გაქვთ დავალების კრიტერიუმებთან მიმართებით? რამ  შეგიწყოთ  წინსვლაში ხელი? რამ შეგაფერხათ?
  • თქვენი თანაკლასელის რომელმა ნაშრომა მიიპყრო ყველაზე მეტად თქვენი ყურადღება? რატომ? რით?
  • რას გააკეთებდით განსხვავებულად,  ახლა რომ იწყებდეთ დავალებაზე მუშაობას?

·         როგორ/რა სტრატეგიების გამოყენებით  გააუმჯობესებდით  მიღწევებს/როგორ მიაღწევთ უკეთეს შედეგს?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მაკროცნება და მასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

 

 

 

 

სასწავლო წელი -  2022-2023

კათედრა - სახელმწიფო ენის,29-ე საჯარო სკოლა

საგანი -ქართული ენა და ლიტერატურა

კლასი- IX

თვე

თემა

 

 

ტექსტი

კომპლექსური დავალება

 

 

 

სექტემბერი

 

 

 

ოქტომბერი

 

 

 

 

 

ნოემბერი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

დეკემბერი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

იანვარი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

თებერვალი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მარტი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

აპრილი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მაისი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ივნისი

 

,,ფესვები“

გალაკტიონ ტაბიძე,,მამული’’

 

 

 

ნიკო ლორთქიფანიძე,,გული’’

 

 

 

 

მიხეილ ჯავახიშვილი,,მიწის ყივილი’’

აკაკი წერეთელი,,განთიადი’’

 

 

                                                                      

                                                                 

წარმოსახვითი ინტერვიუს დაწერა

 

არსენ იყალთოელი,,დავით აღმაშენებლის ეპიტაფია’’

 

კარგ ქართველთა ხსოვნისთვის

ანა კალანდაძე,,ფეხი დამადგით’’

 

 

გიორგი შატბერაშვილი,,საუკუ

ნო საგზალი’’

თხრობა მთხრობლის შეცვლით  

 

 

ივანე ზურაბიშვილი,,გაბრიელ

ეპისკოპოსი’’

 

 

რეზო თაბუკაშვილი,,საქართველოს მე

ჭურჭლეთუხუცესი’’

 

 

ვაჟა-ფშაველა,,კაი ყმა’’

 

 

 

 

პიროვნული არჩევანი

 

შოთა რუსთაველი-ანდერძი ავთანდილისა(ნაწყვეტი ,,ვეფხისტყაოსნიდან’’)

 

 

ოთარ ჭილაძე ,,ადამიანი გაზეთის სვეტში’’

 

 

 

 

 

ვაჟა-ფშაველა,,ჩემი ვედრება’’

დავით გურამიშვილი,,დავითიანი’’(ნაწყვეტი)

  

 

 

 

 

 

ლეონტი მროველი,,მოქცევა მირიან მეფისა’’

 

ისტორიის გზაგასაყარზე

ანა კალანდაძე,,მოდიოდა ნინო მთებით’’

 

 

ნიკოლოზ ბარათაშვილი,,ბედი ქართლისა’’

ანალიტიკური თხზულება

 

კოლაუ ნადირაძე,,25 თებერვა

ლი,1921წ.

 

 

 

 

 

 

 

ადამიანი და საზოგადოება

ილია ჭავჭავაძე’’სახრჩობელაზედ’’

 

 

 

 

 

ნუგზარ შატაიძე,,მოგზაურობა აფრიკაში’’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

სიბრძნე სიცილისა

სულხან- საბა ორბელიანი,,მოტი

რალი და მოცინარი’’

 

 

მარკ ტვენი,,გუბერნატორის

არჩევნები’’

 

 

ლუიჯი პირანდელო,,ქვევრი’’

 

 

 

 

,,ლექსი ერთი რამ არის ამ სოფლის საქმეში’’

ბესარიონ გაბაშვილი,,ტანო

ტატანო’’

ნიკოლოზ ბარათაშვილი,,საყურე’’

გალაკტიონ ტაბიძე,,რაც უფრო

შორს ხარ’’

ვალერიან გაფრინდაშვილი,,სან

ტიმენტალური ტრიოლეტი’’

ტერენტი გრანელი,,გაზაფხულის საღამო’’

ანა კალანდაძე,,ვაჟაო დილის მზის სხივო’’

 

 

უილიამ შექსპირი-66-ე სონეტი

 

 

ედგარ პო,,ანაბელ ლი’’

 

 

შანდორ პეტეფი,,მიყვარხარ’’

 

 

ფედერიკო გარსია ლორკა,,მთვა

რის რომანსი’’

 

 

 

 

ადამიანი და გარემო

სილოვან ნარიმანიძე,,უენოთა

ბელადი’’

 

 

ილია ჭავჭავაძე,,რა გითხრათ,

რით გაგახაროთ’’

 

 

 

 მურმან ლებანიძე,,ძველი ქართული ანდაზა’’

 

 

 

 

 

 

 

ადამიანი წარმოსახვითი რეალობის ტყვეობაში

ჭაბუა ამირეჯიბი-მოსე ზამთარაძის ნაამბობი(ნაწყვეტი

რომანიდან,,დათა თუთაშხია’’)

 

 

 

 

 

ლანა ღოღობერიძე,,სტალინის სიკვდილი’’(ნაწყვეტი წიგნიდან

,,რაც გამახსენდა და როგორც გამახსენდა’’)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მატრიცები

თემა: საზოგადოებაში თანაცხოვრება

 

(თემატური ბლოკი: ადამიანი და მისი ცხოვრება

 

საათების საორიენტაციო რაოდენობა:

 

(შენიშვნა: დრო მიეთითება  მხოლოდ მას მერე, რაც მასწავლებელი დაასრულებს  კლასში მოცემულ თემაზე მუშაობას)

სკოლა: 29-ე საჯარო

 

კლასი: IX

თემატური საკვანძო შეკითხვები:

·         რას ნიშნავს, იყო საზოგადოების წევრი?

·         როგორ შეუძლია ცალკეულ ადამიანს წვლილის შეტანა საზოგადოების/ქვეყნის ცხოვრებაში?

თემატური მკვიდრი წარმოდგენები:

·         საზოგადოებაში თანაცხოვრებაზე შექმნილი ტექსტები მეხმარება მასში საკუთარი ადგილის პოვნაში.

·         გამოჩენილ პიროვნებათა ცხოვრების გაცნობა შეიძლება მაგალითად იქცეს მკითხველისთვის.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მაკროცნება/ მაკროცნებასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

კომპლექსური დავალებები

(დასახელება)

სამიზნე ცნებები და ქვეცნებები

საკითხები

საკვანძო შეკითხვები

1.თხრობა მთხრობლის შეცვლით

ჟანრი–მოთხრობის ჟანრობრივი მახასიათებლები

კომპოზიცია–თემა, იდეა, პერსონაჟი, ხედვის კუთხე.

სტრატეგიები–მეტაკოგნიტური

მოთხრობის დაწერა მთხრობლის შეცვლით გ. შატბერაშვილის მოთხრობის ,,საუკუნო საგზალი“ მიხედვით.

 

როგორ დავწერო,,საუკუნო საგზალში“ მოთხრობილი ამბავი პერსონაჟ გიგა ყიფშიძის  ხედვის კუთხიდან?

რამდენად შევძლებ ტექსტში არსებული მინიშნებების გათვალისწინებას  პერსონაჟის მხატვრული სახის წარმოჩენისას?

 

 

 

 

 

 

 

 

გრძელვადიანი მიზნები

 

სამიზნე ცნებები და მათთან დაკავშირებული მკვიდრი წარმოდგენები

საკითხი

მოთხრობის დაწერა მთხრობლის შეცვლით გ. შატბერაშვილის მოთხრობის ,,საუკუნო საგზალი“ მიხედვით.

 

ცნებები/ქვეცნებები

ჟანრი–მოთხრობის ჟანრობრივი მახასიათებლები

კომპოზიცია–თემა, იდეა, პერსონაჟი, ხედვის კუთხე.

სტრატეგიები–მეტაკოგნიტური

საკვანძო შეკითხვები

როგორ დავწერო,,საუკუნო საგზალში“ მოთხრობილი ამბავი პერსონაჟ გიგა ყიფშიძის  ხედვის კუთხიდან?

რამდენად შევძლებ ტექსტში არსებული მინიშნებების გათვალისწინებას  პერსონაჟის მხატვრული სახის წარმოჩენისას?

შუალედური სასწავლო მიზანი

 

 

 

კომპლექსური დავალების პირობა

 

 

 

1) ჟანრი

(შედეგები: საბაზო - 3, 6, 8, 9, 11, 12)

1.                  ერთი ჟანრის ტექსტებს აქვთ საერთო ჟანრობრივი მახასიათებლები (შინაარსობრივი, ენობრივ-სტილური, სტრუქტურულ-ორგანიზაციული), რომლებიც განსხვავდება სხვა ჟანრების მახასიათებლებისგან.

2. ჟანრობრივი მახასიათებლების ცოდნა მნიშვნელოვანია ტექსტის გასააზრებლად, ტექსტების შესადგენად. 

 

 

2) კომპოზიცია/შინაარსობრივი მხარე

(შედეგები საბაზო - 1, 2, 6, 8, 10, 11, 12)

 

1. ტექსტის მთლიანობას განაპირობებს მისი კომპოზიცია/შინაარსობრივი მხარე. კომპოზიციას/შინაარსობრივ მხარეს ქმნის ერთობლიობა:

Ø  ლექსში - თემის, იდეის, მხატვრული საშუალებების, სხვა სტრუქტრულ-ორგანიზაციული ელემენტების - მეტრის, რითმის;

Ø  პოემაში- თემის, იდეის, ფაბულის, სიუჟეტის, მოქმედების დროისა და ადგილის, პერსონაჟთა სახეების, ხედვის კუთხის, ჩანართი ეპიზოდების, მხატვრული საშუალებების, სტრუქტრულ-ორგანიზაციული ელემენტების - მეტრისა და რითმის;

Ø  მხატვრულ პროზაულ ნაწარმოებში - თემის, იდეის, ფაბულის, სიუჟეტის, პერსონაჟთა სახეების, მოქმედების დროისა და ადგილის, ხედვის კუთხის, ჩანართი ეპიზოდების, მხატვრული საშუალებების,  სტრუქტრულ-ორგანიზაციული ელემენტების;

Ø  არამხატვრულ ტექსტებში - იდეების/საკითხების, თემის, ხედვის კუთხის, სტრუქტურულ-ორგანიზაციული ელემენტების; 

 

2. ტექსტის მთლიანობის განმსაზღვრელი შინაარსობრივი, სტრუქტურული და ორგანიზაციული ელემენტების  ცოდნისა და პირადი გამოცდილების საფუძველზე შემიძლია წამოვაყენო ტექსტთან დაკავშირებული იდეები, წარმოვაჩინო ტექსტი ახალი კუთხით/ფორმით.

 

3. ტექსტებს შორის არსებულ მიმართებებზე დაკვირვება მნიშვნელოვანია შესასწავლი ტექსტის მნიშვნელობის, იდეების, თემების, პერსპექტივების უფრო ღრმად/მრავალმხრივად გააზრებისთვის, მისი ახლებურად ინტერპრეტირებისთვის.

 

4. მთლიანობის განმსაზღვრელი  შინაარსობრივი ელემენტების, ასევე სტრუქტურულ-ორგანიზაციული ელემენტების ცოდნა მნიშვნელოვანია  დამეხმარება ტექსტების სიღრმისეულად გასააზრებლად, ეფექტიანი ტექსტების შესადგენად.

 

3) ენობრივ-გამომსახველობითი საშუალებები

(შედეგები: საბაზო - 9, 10,11, 12)

 

1.       მწერლები გვიზიარებენ თავიანთ გრძნობებს,გამოცდილებას, დამოკიდებულებებს, განწყობასა და მოსაზრებებს ოსტატურად შერჩეული ენობრივი საშუალებების - სიტყვების, ფრაზების - გამოყენებით.

2.       მწერლები იყენებენ სხვადასხვა ენობრივ საშუალებას იმისათვის, რომ მოახდინონ შთაბეჭდილება მკითხველზე, დაარწმუნონ მკითხველი.

3.       ენობრივ-გამომსახველობითი საშუალებების ცოდნა მნიშვნელოვანია ტექსტების სიღრმისეულად გასააზრებლად, ნიუანსების აღმოსაჩენად; მიზნის შესაბამისი ტექსტების შესადგენად.

 

 

4) კონტექსტი

(შედეგები: საბაზო - 4, 6, 11, 12)

 

1.       ყველა თხზულებას აქვს თავისი კონტექსტი - ფონი თუ გარემო, რომელშიც შეიქმნა ესა თუ ის ნაწარმოები.

2.       კონტექსტს შეიძლება განსაზღვრავდეს სხვადასხვა ფაქტორი, მაგ.: ავტორის ცხოვრებისეული გამოცდილება, სოციალური წრე,  შეხედულებები; ადგილი, ეპოქა ან კულტურული არეალი, რომელშიც თხზულება შეიქმნა.

3.       კონტექსტის ცოდნა მნიშვნელოვანია ტექსტის მრავალმხრივად გასაგებად, მისი მნიშვნელობის, აქტუალობის გასააზრებლად.

5) გრამატიკა

(შედეგები: საბაზო - 9, 11, 12)

1. მორფოლოგიის ცოდნა მნიშვნელოვანია სიტყვების ფორმებისა და მათი ცვალებადობის გაგებისთვის, სინტაქსის ცოდნა - სიტყვების წინადადებებად შეწყობა-შეკავშირებისთვის.

2. გრამატიკისცოდნისგამოყენებამნიშვნელოვანია ტექსტისუკეთგაგებისთვის, წარმატებული ზეპირი და წერითი მეტყველებისთვის. 

 

6) საკომუნიკაციო სიტუაცია

(შედეგები: საბაზო - 8, 11, 12)

 

1.                                                                                                                                                      საკომუნიკაციო სიტუაცია გულისხმობს სხვადასხვა სიტუაციურ ფაქტორს: კომუნიკაციის მიზანს,  ადგილსა და დროს, თემას, კომუნიკაციის მონაწილეებს (ადრესანტს, ადრესატს). 

2.                                                                                                                                                      სიტუაციური ფაქტორები, კომუნიკაციის ტიპი და არხი ზეგავლენას ახდენენ კომუნიკაციის ფორმასა ან/და შინაარსზე.

3.                                                                                                                                                      სიტუაციური ფაქტორების, კომუნიკაციის ტიპისა და არხის  გათვალისწინება მნიშვნელოვანია წარმატებული და ეფექტიანი კომუნიკაციის დასამყარებლად.

 

7) სტრატეგიები

(შედეგები: საბაზო - 11, 12)

 

1.       მოსმენის, ლაპარაკის, კითხვისა და წერის მიზნის მისაღწევად უნდა შევარჩიო და გამოვიყენო თითოეული მათგანის ცალკეული ეტაპის შესაბამისი ხერხები, ანუ სტრატეგიები.

2.        სწავლის პროცესზე დაკვირვება, გამოყენებული სტრატეგიების გაცნობიერება დამეხმარება სიძნელეების გადალახვასა და წინსვლაში.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპები (რესურსები, აქტივობები):

 

 

I ეტაპი: კომპლექსური დავალების გაცნობა

 

 

II ეტაპი. კომპლექსური დავალების შინაარსი (/განხორციელება)

 

სამიზნე ცოდნის (დეკლარატიული, პროცედურული, პირობისეული) კონსტრუირებაზე  ორიენტირებული შეკითხვები

 

 

 

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების პრეზენტაციის პროცესში მასწავლებლის მიერ დასასმელი შეკითხვების ბანკი (შეირჩევა საჭიროებისამებრ):

 

 

დავალება 1.თხრობა მთხრობლის შეცვლით

მოირგეთ გიგა ყიფშიძის როლი და, გ.შატბერაშვილის მოთხრობაში „საუკუნო საგზალი“ არსებული მინიშნებების გათვალისწინებით, გადმოეცით ნაწარმოებში მოთხრობილი ამბავი მისი ხედვის პერსპექტივიდან ისე,რომ ასახავდეს პერსონაჟის თქვენეულ გაგებას.

წერისას დაიცავით სალიტერატურო ენის ნორმები,პუნქტუაციის წესები.

 

ნაშრომში:

ü  მოვლენები წარმოაჩინეთ შერჩეული პერსონაჟის ხედვის პერსპექტივიდან;

ü  გამოკვეთეთ პერსონაჟის შინაგანი სამყარო-ემოციები,ფიქრები,სურვილები,ღირებულებები, ურთიერთობები  სხვა პერსონაჟებთან;

ü  გადმოეცით, როგორ მიემართება ეს პერსონაჟი მწერლის მთავარ სათქმელს;

ü  დაიცავით მოთხრობის ჟანრობრივი მახასიათებლები: დასაწყისი, შუა ნაწილი, დასარული.

 

ნაშრომის წარდგენისას ისაუბრეთ:

·         .რატომ ფიქრობთ,რომ თქვენ მიერ შესრულებული ნაშრომი მოთხრობაა(ჟანრი);

·         .რა და როგორ შეიცვალა ნაწარმოებში მთხრობლის შეცვლით,რა დარჩა იგივე და რატომ(კომპოზიცია);

·         რა ხერხები/სტრატეგიები გამოიყენეთ ნაშრომზე მუშაობისას.(სტრატეგიები).

 

მაკროცნება და მასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

საკითხი

 

ცნებები/ქვეცნებები

 

 

 

 

 

საკვანძო შეკითხვა / შეკითხვები

 

შუალედური სასწავლო მიზანი

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპები (რესურსები, აქტივობები):

 

I ეტაპი: კომპლექსური დავალების გაცნობა

აქტივობა 1. წინარე ცოდნა-გამოცდილების გააქტიურება

 

 

აქტივობა 2. დავალების გაცნობა

 

 

 

II ეტაპი. კომპლექსური დავალების განხორციელება

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების პრეზენტაციის პროცესშიმასწავლებლის მიერ დასმული შეკითხვები:

 

  • ფიქრო,რატ  რომ თქვენ მიერ შექმნილი ტექსტი  ანალიტიკური თხზულებაა?

                                                 

  • აღწერეთ, როგორ წარიმართა დავალებაზე მუშაობის პროცესი, რა ნაბიჯები გადადგი, რა თანამიმდევრობით;
  • რა დაბრკოლებებს წაააწყდით დავალებაზე მუშაობის პროცესში? როგორ გადაჭერით? რატომ ვერ გადაჭერით? როგორ მოიქცევით მომავალში, რომ მსგავსი პრობლემა გადაჭრათ?  რა გაგიძნელდათ, რა გაგიადვილდათ? რატომ?
  • მსგავსი ფორმის, ან შინაარსის დავალება სხვა დროს თუ შეგისრულებიათ? მსგავსი  სტრატეგიები გამოგიყენებიათ?
  • რა ძლიერი და სუსტი მხარეები გაქვთ დავალების კრიტერიუმებთან მიმართებით? რამ  შეგიწყოთ  წინსვლაში ხელი? რამ შეგაფერხათ?
  • თქვენი თანაკლასელის რომელმა ნაშრომა მიიპყრო ყველაზე მეტად თქვენი ყურადღება? რატომ? რით?
  • რას გააკეთებდით განსხვავებულად,  ახლა რომ იწყებდეთ დავალებაზე მუშაობას?
  • როგორ/რა სტრატეგიების გამოყენებით  გააუმჯობესებდით  მიღწევებს/როგორ მიაღწევთ უკეთეს შედეგს?

 

 

 

 

 

 

 

 

მაკროცნება და მასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

 

 

საკითხი

 

 

ცნებები/ქვეცნებები

 

 

 

შუალედური სასწავლო მიზანი

 

 

 

კომპლექსური დავალების პირობა

კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპზები (რესურსები, აქტივობები):

 

I ეტაპი: კომპლექსური დავალების გაცნობა

 

 

II ეტაპი. კომპლექსური დავალების განხორციელება

 

 

კომპლექსური დავალების პრეზენტაციის პროცესშიმასწავლებლის მიერ დასმული შეკითხვები:

 

  • რატომ ფიქრობთ, რომ თქვენ მიერ შექმნილი ტექსტი  მოთხრობაა?
  • აღწერეთ, როგორ წარიმართა დავალებაზე მუშაობის პროცესი, რა ნაბიჯები გადადგი, რა თანამიმდევრობით;
  • რა დაბრკოლებებს წაააწყდით დავალებაზე მუშაობის პროცესში? როგორ გადაჭერით? რატომ ვერ გადაჭერით? როგორ მოიქცევით მომავალში, რომ მსგავსი პრობლემა გადაჭრათ?  რა გაგიძნელდათ, რა გაგიადვილდათ? რატომ?
  • მსგავსი ფორმის, ან შინაარსის დავალება სხვა დროს თუ შეგისრულებიათ? მსგავსი  სტრატეგიები გამოგიყენებიათ?
  • რა ძლიერი და სუსტი მხარეები გაქვთ დავალების კრიტერიუმებთან მიმართებით? რამ  შეგიწყოთ  წინსვლაში ხელი? რამ შეგაფერხათ?
  • თქვენი თანაკლასელის რომელმა ნაშრომა მიიპყრო ყველაზე მეტად თქვენი ყურადღება? რატომ? რით?
  • რას გააკეთებდით განსხვავებულად,  ახლა რომ იწყებდეთ დავალებაზე მუშაობას?

·         როგორ/რა სტრატეგიების გამოყენებით  გააუმჯობესებდით  მიღწევებს/როგორ მიაღწევთ უკეთეს შედეგს?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მაკროცნება და მასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

 

 

 


ანდაზების საფუძველზე ახალი იგავის დაწერა

საკვანძო შეკითხვები:

  • როგორ/რა სტრატეგიების გამოყენებით შევქმნა ახალი იგავი ნაცნობი იგავის, „ძუნწისა და ოქროს“  შეგონების საფუძველზე?
  • რამდენად გამოვიყენო პერსონაჟი შეგონების წარმოსაჩენად?

 

კომპლექსური დავალების პირობა/შეფასების კრიტერიუმები

წარმოიდგინე, რომ მეიგავე ხარ  და იგავის, „ძუნწი და ოქროს“  შეგონების საფუძველზე დაწერე ახალი იგავი, რომლის მთავარი პერსონაჟი იქნება  ძუნწი ციყვი. გადაიკითხე ნამუშევარი მკითხველის თვალით, გაასწორე ხარვეზები და შექმენი საბოლოო ვერსია, შემდეგ გააფორმე ნახატებით ან სურათებით.

ნამუშევარში:

  • წარმოაჩინე პერსონაჟის, ძუნწი ციყვის ამბის დეტალები -სად და როგორ ცხოვრობს იგი, როგორი ურთიერთობა აქვს  მეზობლებთან;
  • წარმოაჩინე, რა მოხდა დასაწყისში, როგორ გაგრძელდა და რით დასრულდა ამბავი;
  • დაიცავი აზრობრივი შესაბამისობა იგავში გადმოცემულ ამბავსა და შეგონებას შორის;
  • დაიცავი აბზაცები, შეარჩიე სასვენი ნიშნები.

 

დავალების წარდგენის შემდეგ იმსჯელე:

  • რატომ ფიქრობ, რომ შენი ნამუშევარი იგავია? (იგ. 1, 2, 3);
  • რამდენად იკვეთება შენს მინიშნებებში  პერსონაჟის  სიძუნწე?(იგ. 1, ტ2);
  • რომელი პერსონაჟი წარმოაჩენს ყველაზე უკეთ შეგონებას შენ იგავში?  რატომ ფიქრობ ასე? ( იგ. 1, 2, ტ.1);
  • რა სტრატეგიები გამოიყენე ტექსტის უკეთ გასაგებად (ტ.3)
  • რა სტრატეგიები გამოიყენე წერითი ნამუშევრის შედგენისას?  (ტ. 3).


Комментариев нет: